OVER MIJ

OVER MIJ


Over Marieke


Van naaister tot ontwerpster.


Ik was nooit echt een goeie student, maar creatief was ik wel. Een duizendpoot!
Of het nu schilderen, fotografie of tekenen was, dat maakte niet veel uit.
Toen ik in de mode afdeling rolde, vond ik wat ik al zo lang zocht: een combinatie van alles. Het geluk van een niche richting is dat je vaak met weinig studenten in de klas zit. Zet daarbij een leerkracht die zelfstandig een naaiatelier heeft en je krijgt een match made in heaven. 


Ik maakte trouwjurken, suites, mantels, kinderkledij, experimentele stukken. Tijdens mijn school loopbaan mocht ik werken als costumière voor een kindertheatergezelschap en een jeugdgezelschap met grootse projecten. Daar leerde ik uit het doosje denken en dat is nog altijd mijn sterke punt als creatieveling. 

Patroontekenen was een van de onderdelen van mijn opleidingen. Van maten leren nemen tot de volledige basis opstellingen tekenen voor bovenstukken, mouwen, rokken en broeken. We leerden het allemaal en dat van iemand die bakken aan ervaring had. Het tekenen van patronen is dan ook een kunst en het is een van de dingen waar ik verliefd op werd. De kunst op een lichaam te bekleden is zo verschrikkelijk interessant dat het me blijft boeien. Zo erg zelfs dat ik het niet kon loslaten en mijn eigen opleidingen maakte voor beginnende naaisters en gevorderde naaisters. 
Patroontekenen en naaien gaan hand in hand.


Marieke Bauw op school.


“Ze wilde altijd alles leren maar ze wilde het ook altijd zelf uitzoeken.”
Een van de uitspraken die we vaak hoorden terug komen van de leerkrachten mode. Maar de creativiteit spatte van het blad toen je eenmaal begon in Brugge. We wisten dat je goed kon tekenen en dat die creativiteit je beste wapen was, maar dat je zoveel in je mars had dat was ook voor ons als ouders een verbazing. Ieder jaar werden je punten beter en beter, je behaalde de beste punten in de laatste jaren van je middelbaar uit je gehele school carrière. Terwijl we je nooit echt hebben zien groeien in een richting zoals sociaal technische, groeide je met reuze stappen in de afdeling kunst en mode.
De opleiding “creatien en patroon ontwerp” in het TIHF in Brugge was op je lijf geschreven.
Je wilde na je 6de nog niet weg en tot onze verbazing wilde je het 7de en het 8ste specialisatie jaar kinder, leer en Trouwjurk niet laten liggen. 


Ik tekende zelf ( de mama van Marieke Bauw) nooit graag patronen, maar voor jou was het een wereld die open ging en je kon je er helemaal in vinden. Terwijl vroeger wiskunde niet je ding was begon je hier plots te toveren met formules en wist je plots wel hoe je de oppervlaktes van cirkels moest berekenen, neep diepte moest gaan omreken naar speciale effecten, of een 3D effect kon uittekenen. Het was duidelijk dat patroontekenen en ontwerpen je ding was. Ik leerde je naaien als kind maar vanaf je intrede in de richting mode en creatie bewandelde je een eigen pad. Nu teken je zelfs mijn patroon en maak ik daaruit iedere week wel een nieuwe jurk, het is duidelijk dat dit is wie je bent en daar zijn we ook heel erg trots op.





Mijn inspiraties


Vooral in mijn atelier probeer ik om altijd vernieuwend uit de hoek te komen maar toch binnen de grenzen van mijn klant zijn smaak te blijven. Maar inspiratie krijg ik van alles. Tijdens het ontwerpen en naaien kan ik me dan ook echt helemaal storten op een idee van een klant. Het patroontekenen lijkt dan wel heel technische toch is het de plaats om een sterke basis te leggen zodat je gekozen stoffen tot zijn recht kunnen komen.
Iedere stof heeft zijn eigen val en dus ook zijn eigen stijl. Alles past binnen  het concept en moet kloppen. Het gebeurt dat ik voor trouwjurken zelf foto’s van het interieur vraag van de klant. Dat geef perfect weer hoe iemand zijn leefwereld eruit ziet. Welke stijl die heeft en hoe die zijn accenten legt. De kleding waarmee mensen binnen komen en hun lichaamstaal verteld boeken over hun persoonlijkheid. Bij kinderen is het nog zoveel leuker. Ik krijg er maar niet genoeg van.



Eenhoorns en zeemeerminnen, piraten en draken


 


Ik zie af en toe in mijn ooghoek een ouder paniekeren wanneer ik vraag aan een kind ” wat vind jij leuk, wat wil jij?” het antwoord is vaak heel grappig. En alhoewel kinderen soms gekke ideeën hebben zoals zeemeerminnen, eenhoorns, glitters, roze, draken, haaien en piraten. Geen nood ouders, ik ga je kind echt niet op zijn feest kleden als een Disney personage. Maar kinderen hebben echt wel een goed idee wat ze willen.

Het is uiteindelijk wel hun grote dag. Een dag waar ze voor het eerst echt schitteren en ze het beseffen, Maatwerk is daar de oplossing voor. Ze staan in de belangstelling en kledij is een uiting van gevoel maar vooral van wie ze zijn. Dus de vraag ” wat wil jij” is niet zo maar een vraag het is een verborgen vraag: ” wie ben je”. Als naaister is het dan ook een taak die ik absoluut niet licht opneem.

Het moment dat hun familie of vrienden te zien krijgen wat ze aan hebben is een belangrijk moment van acceptatie. En ja ik ben er eerlijk in, het gebeurt dat het kind groen kiest en de mama wit. Op dat moment kies ik de kant van het kind. Kleuren hebben een betekenis en veel mensen gaan daaraan voorbij.
Een kind kiest instinctief een keur die in verband staat met hun psychologische en emotionele staat en behoeften, dat doen ze veel meer dan je zou denken. 

Zo had ik een meisje die niets wilde aandoen in de winkel. Haar mama kwam met de handen in het haar bij mij aan kloppen. Ze tekende graag hartjes vertelde ze me. Dus ik maakte voor haar een stof met haar eigen getekende hartjes erop.

Die dag straalde ze en ik hoorde ze vertellen tegen haar vriendjes net voor het binnen gaan in de kerk,
“ik heb mijn eigen jurk getekend.”
Mijn hart maakt ook een sprongetje op dat moment :).




Een meisje met haar eigen visie op haar roots koos haar eigen Afrikaans geïnspireerde stof. Het was de bedoeling om de stijl van de traditionele kledij uit haar land in haar jurk te verwerken. Maar tijdens de bespreking zei haar lichaamstaal iets helemaal anders. Ik gooide het hele idee in de vuilbak en vroeg haar op de man af  “Heb jij misschien een ander idee? ik zie dat je oogjes hierbij niet schitteren” haar antwoord verbaasde ons allemaal en ze koos voor een felgekleurde stof ontworpen door een Afrikaanse grafisch ontwerpster. “Dit ben ik helemaal” vertelde ze me tijdens haar eerste pas beurt. 





Stille kinderen worden plots een spraakwaterval en ik verwerk soms geheimpjes in hun kledij zoals een geheim gekleurd knoopje dat alleen het kind weet zitten dat haalt vaak het randje spanning op die grote dag eraf. Of een vlindertje aan de binnenkant voor hun overleden opa, dat alleen zijn voelen zitten. Kledij is zoveel meer dan iets dat in je kast ligt het is een taal die je niet hoort en soms niet opmerkt, maar het verteld zoveel aan de wereld rond ons over wie we zijn. Het is een spiegelbeeld die we kunnen creëren waar we graag naar kijken en waarin we onszelf echt zien.




Kortom, ik deed het allemaal om nu het beste te kunnen leveren aan mijn klanten.
Bij M’Odea sta jij centraal! Ik wil echt weten wie je bent, en wat je meemaakte.
Een speciale dag verdient niets anders dan een op maat gemaakt kledingstuk. Letterlijk en figuurlijk. Iedereen is uniek en ik wil luisteren naar wie jij bent en wat jij wilt. Daarnaast hebben we een oplossing voor ieders budget en ontwerpen we ook alles speciaal voor jou.


“Draag je eigen stijl, die past altijd.”
Dat is waar M’Odea om draait.


 


 


 


Bekijk hier al onze opleidingen